Frans Guyana en Galibi

16 maart 2019 - Galibi, Suriname

Vroeg in de ochtend werden we al opgehaald met een oude minivan om richting het oosten van Suriname te rijden. We reden eerst door de drukke straten van Paramaribo om alle studenten op te halen, terwijl de zon nog opkwam. Aan het einde haalde we ook nog onze kok op voor het aankomende weekend en we konden nu echt vertrekken! We reden richting het district Commewijne, waarvoor we een gigantische brug over moesten. De brug is bijna 1500 meter lang en het hoogste punt is 55 meter hoog. Met een gammele minivan over een smalle weg, kijkend over de rand van de burg, gaf ons nou niet het meest veilige gevoel… maar de eindbestemming zou het zeker waard gaan worden!

Na ruim 4 uur gereden te hebben, kwamen we aan bij de opstapplaats in Suriname voor boten die richting Frans Guyana en Galibi gaan. We kregen daar nog de mogelijkheid om over een markt heen te lopen, maar de bevolking daar is niet echt ingesteld op toeristen. Het was gigantisch druk en het maken van foto’s daar wordt totaal niet gewaardeerd. Met de groep slenterde we langzaam de markt over om te tijd te vullen, voordat we de oversteek zouden gaan maken. Eindelijk was het zo ver! We gaan met de boot naar Frans Guyana! Nou ja.. boot… boot… het was een houten motorbootje die niet meer de nieuwe was en die wel een likje verf kon gebruiken om de vele krassen te bedekken! Met een schepje werden de laatste plasjes water uit de boot geschept, de spullen werden ingeladen en we konden aan onze tocht gaan beginnen!

Eenmaal aangekomen bij de kust van Frans Guyana, konden we aan land, waar we direct bij een oude gevangenis aankwamen. Het was de gevangenis van Papillon, die erg indrukwekkend was om te zien! Een aantal oude barakken die strak in rijen gebouwd waren en de grimmige sfeer die er ging, maakte ons allemaal erg stil. In enkele barakken waren een soort winkeltjes gebouwd, waarvan in een van de barakken een oude Surinamer zat te werken aan zijn schilderijen over de verhalen van de gevangenis. Hij kon zelf ook in geuren en kleuren vertellen over de verhalen, waardoor de gevangenis voor ons nog realistischer werd!

Na de indrukwekkende gevangenis, liepen we door naar een markt, waar bergen aan versproducten en stof verkocht werden! De vrouwen droegen doeken in allerlei verschillende kleuren, terwijl de mannen het zware fruit in hun kraampjes sjouwden. De sfeer op de markt was erg toegankelijk, waarbij het het gekste was dat we in euro’s konden betalen! Het voelde zo gek om na een maand met Surinaamse Dollar te betalen, weer euro’s in mijn portemonnee te hebben!

Met vers fruit in de tassen, konden we verder varen richting Galibi. Galibi is een verzamelnaam voor 2 dorpen, gelegen op een eiland, die onder Surinaams grondgebied vallen. Na ruim een uur varen vanaf Frans Guyana, kwamen we aan op een prachtig strand waar onze mond van open viel! We werden warm ontvangen in ons onderkomen voor die nacht en konden daarna heerlijk het eiland en het strand verkennen! De plaatselijke bevolking was enorm vriendelijk! Iedereen wilde gezellig een praatje met je maken, terwijl je genoot van hun prachtige eiland! We hebben enorm genoten van de schoonheid en de vriendelijke sfeer van het eiland! We konden heerlijk uitwaaien van de drukke stageweek!

Na het eten stond er nog een prachtige verrassing voor ons klaar! We mochten het bootje weer opstappen en vaarden richting een onbewoond eiland vlak bij Galibi. Op dit onbewoonde eiland komen de zeeschildpadden hun eieren leggen, waar we weer van mochten genieten! Bij de vorige trip hebben we de schildpadden alleen hun eieren zien leggen, maar bij deze trip hebben we ook schildpadden weer richting de zee zien gaan! Het was weer enorm indrukwekkend om een schildpad van ruim 1,5 meter zich een weg door het zand te zien banen! Zo’n enorm zware, lange tocht om hun eieren te leggen! Onze gids kon ons enorm veel vertellen over de schildpad, wat de trip helemaal compleet maakte!

We vaarden met een glimlach van oor tot oor terug naar Galibi. We werden heerlijk ontvangen bij onze verblijfplaats met cocktails en een kampvuur! Met een kampvuur zijn ze in Suriname totaal niet zuinig, er wordt meteen een groot vuur gemaakt, waar iedereen omheen kan dansen! De cocktails waren verraderlijk lekker, gemaakt met verse watermeloen en een speciaal soort rum! Er ging namelijk Mariënburg Rum in, waar 90% alcohol in zit. Dit is een vorm van rum die veel door de Hindoestanen op het platteland gedronken wordt, omdat ze vaak weinig geld hebben en dit dan een vrij goedkope manier is om toch lekker een roesje te krijgen van de alcohol!

De avond vloog voorbij doordat we enorm genoten hebben van de gezelligheid, het kampvuur en de cocktails! De volgende ochtend was het tijd om terug te varen naar het vasteland van Suriname en vervolgens de minivan weer in te stappen richting Paramaribo. Wat hebben we toch weer ontzettend genoten van dit weekend!

Liefs vanuit Galibi!

WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.09WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.08 (5)WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.09 (2)WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.08 (4)WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.09 (1)WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.48.05WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.08WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.09 (3)WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.09 (4)WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.09 (5)WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.08 (1)WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.08 (2)WhatsApp Image 2019-03-12 at 01.47.08 (3)