Fredberg

11 april 2019 - Boven-Saramacca, Suriname

Het meest speciale weekend van mijn reis stond eindelijk voor de deur! Weken heb ik hier al naar uitgekeken en nu stond de minivan eindelijk voor mijn neus, klaar voor de reis! Na een reis van bijna 5 uur in de minivan, kwamen we aan in het basiskamp. Hier waren verschillende houten lodges, waar we pas morgenavond in zouden slapen. Na de lunch kregen we te horen wat we precies mee moesten nemen naar boven, zodat we met zo min mogelijk gewicht aan de zware tocht zouden beginnen.
De minivan bracht ons naar de voet van de berg, waar de klim meteen begon. Het eerste half uur was zwaar naar boven klimmen! Het volgende stuk was wat vlakker, terwijl het laatste half uur weer stug omhoog klimmen werd! Tijdens de bijna 3 uur durende klim, hebben we genoten van de jungle en van alle dieren die we hier hebben mogen zien! Allerlei verschillende vogels, brulapen, verschillende soorten insecten en nog veel meer!
Eenmaal boven kwamen we aan in het volgende kamp. Ons bed voor vanavond werd geïntroduceerd, namelijk de hangmat! In een soort houten overkapping waren verschillende hangmatten opgehangen, waar we heerlijk in zullen gaan slapen!
Na het neerzetten van de spullen en na bijgekomen te zijn, was het tijd voor de wandeling naar het uitzichtpunt. We liepen het laatste stukje door de jungle, waarna we ontvangen werden met het mooiste uitzicht wat ik ooit heb gezien! Het uitzicht bevatte pure schoonheid! Overal waar je kijkt, is jungle! Een immens uitzicht over een stuk ongerepte natuur, echt te mooi om waar te zijn! We genoten enorm van het uitzicht, terwijl onze gids met zijn telescoop op zoek ging naar dieren. Binnen een mum van tijd had hij iets gevonden! De spinapen zaten perfect voor de lens, terwijl de ara's alweer aan kwamen vliegen! Met de telescoop konden we ze van dichtbij bekijken op een hele speciale manier! Voor we het wisten vloog de tijd voorbij, hadden we ongelofelijk veel dieren gezien en was het alweer tijd voor de zonsondergang! Wat een prachtig uitzicht om de zon in de jungle te zien verdwijnen!

Met een voldaan gevoel konden we genieten van ons bordje roti en vervolgens van alle soorten insecten die de jungle te bieden heeft! De een na de ander hoorde we gillen vanuit zijn of haar hangmat! Ik heb het zelf normaal al niet op insecten, laat staan dat ze in Suriname ook nog eens een flinke maat groter zijn!

Na een kort nachtje en een ontbijt, was het tijd om voor de laatste keer van het uitzicht te genieten. Het was alweer tijd om naar beneden te gaan! Tijdens onze afdaling hebben we nog veel verschillende dieren mogen spotten of mogen horen, zoals brulapen, goudhaantjes, bospolitie, zwijnen en hagedissen. Eenmaal terug bij het basiskamp was het eindelijk tijd om lekker te ontspannen! We konden heerlijk zwemmen en zonnen! Want na het eten was het tijd voor een nachtelijke wandeling om nog meer dieren te mogen spotten! We hebben onder andere de Lintkoraalslang, kaaimannen, reuzepadden, toekans en de witte buizerd gezien!

Na de nachtelijke wandeling en een kampvuur, was het tijd om ons bed in te kruipen! Terwijl ik dacht dat het gillen van de vorige avond niet overtroffen zou kunnen worden, was dit toch een hele prestatie! Er zat namelijk een vogelspin in de slaapkamer waar alleen maar meiden in sliepen. Jullie kunnen je vast wel voorstellen wat voor gezelligheid dat was hahaha! Inmiddels weten we alleen dat je een vogelspin absoluut niet moet verwijderen uit je slaapkamer! Want wanneer je dat doet, komen er enorm veel andere insecten naar binnen! Normaal eet de vogelspin alles op wat ook maar naar binnen durft te komen. We konden dus gaan slapen met ons beste slaapmaatje bij ons in de kamer… wat een ontzettend fijn idee…

Na niet onze beste nacht, zijn we vroeg in de ochtend opgestaan. Want jullie raden het nooit, maar we gingen weer wandelen om dieren te spotten! We zagen nu hoe de jungle langzaam wakker werd. Vooral de vogels waren erg actief zo vroeg in de ochtend! Ze zongen allemaal uit volle borst, terwijl wij ze nog probeerde te zien door te telescoop. We hebben weer ontzettend veel mogen zien, voornamelijk vogels! We hebben vooral toekans, kolibries, papegaaien, spechten, gieren en parkieten mogen zien! Om niet te vergeten hebben we de Zwarte Blauwmorpho vlinder mogen zien! Er staat ook een filmpje op mijn blogpagina! In het filmpje is in slowmotion te zien hoe de vlinder wegvliegt, echt bijzonder!

Het was alweer tijd om onze spullen te pakken, onze vogelspin uit te zwaaien en de minivan in te stappen voor de terugweg! Ik zal het uitzicht nooit vergeten, het was enorm bijzonder!

Veel speciale liefs vanaf de Fredberg!

WhatsApp Image 2019-04-11 at 22.28.06 WhatsApp Image 2019-04-11 at 22.28.06 (2) WhatsApp Image 2019-04-11 at 22.38.41 (1) WhatsApp Image 2019-04-11 at 22.28.06 (6) WhatsApp Image 2019-04-11 at 22.28.06 (3)IMG-20190324-WA0063 WhatsApp Image 2019-04-11 at 22.38.41WhatsApp Image 2019-04-11 at 22.28.06 (4)WhatsApp Image 2019-04-11 at 22.28.06 (7)IMG-20190322-WA0129IMG-20190324-WA0050WhatsApp Image 2019-04-11 at 22.28.06 (5)