Holi Phagwa

3 april 2019 - Paramaribo, Suriname

Het is tijd voor een Hindoestaans feest! De Hindoestanen vormen een groot deel van de Surinaamse bevolking, waarmee hun feestdagen ook nationale feestdagen zijn. Een van deze dagen is Holi Phagwa, het kleurenfeest! Het wordt hier enorm groot gevierd! Er waren verschillend festivalterreinen, de boulevard en de Palmentuin waren ook in de feeststemming en op verschillende plekken werden rituelen uitgevoerd. Tijdens het feest wordt er gevierd dat het goede het kwade overwint, wat gevierd wordt met de kleuren. Op de avond ervoor is er in de stad het vreugdevuur dat wordt aangestoken, als teken van het verjagen en verbranden van het kwade. Op de dag van Holi Phagwa zelf, wordt het goede dan verwelkomt met de kleuren en de feestelijke sfeer.
Een paar weken voordat het feest begint, kan je overal al flesjes met poeder kopen. Tijdens het feest wordt er niet alleen met poeder gegooid, maar ook met parfum en gekleurd water. Iedereen koopt al shirts om helemaal in de stemming te komen! Iedereen gaat bij het festival in het wit gekleed, zodat de kleuren goed te zien zijn op de kleding! Het poeder is echt in alle kleuren te verkrijgen, wat een enorme sfeer geeft! Uiteraard hadden wij ook maar gelijk even negen verschillende flesjes met kleuren gekocht, zodat we vandaag lekker mee konden doen! Naast het gooien van hoofdzakelijk poeder, wordt er veel gedanst en gezongen, om het goede te verwelkomen.
Het bijzondere aan het feest is dat vrijwel iedere Surinamer het viert! Niet alleen de Hindoestanen, maar ook de Creolen, de Javanen, de Nederlandse studenten, iedereen viert het mee! Erg bijzonder om te zien dat alle bevolkingsgroepen bij elkaar komen, het samen vieren en er samen van kunnen genieten! Zo stonden we ook in de Palmentuin, waar verschillende rituelen uitgevoerd werden, met alle bevolkingsgroepen door elkaar. Bij het ritueel moest er een menselijke toren gebouwd worden om een emmer met verf om te gooien, die op zeven meter hoog hangt! Het was een race tegen de klok, want het team wat dat het snelste kon, had gewonnen! We hebben ook een paar torens even om zien vallen, maar het blijft spannend en ongelofelijk hoe snel sommige torens gebouwd worden.

Wanneer je door de straten van Paramaribo loopt, wordt je overal bestrooid met poeder, mensen staan te springen en te dansen en er komen ook enkele parades langs! Het is een groot feest om vandaag in de stad rond te lopen!

Zelf deden we uiteraard lekker mee met het strooien! Alleen wanneer je zelf strooit, moet je ook kunnen incasseren. Jullie kunnen je vast wel voorstellen dat ik aan het eind van de dag ook lekker bijgekleurd was! Maar het was enorm genieten!

Kleurrijke groetjes uit SU

WhatsApp Image 2019-04-03 at 21.35.39

1. Pieter van Buijtenen:
    7 april 2019
    Geweldig! En kleurrijk beschreven.
    Geniet ervan.
    Groet,