Isadou & Jaw Jaw

30 april 2019 - Boven-Suriname, Suriname

De dag begon een beetje anders dan gepland, een beetje op z'n Surinaams. Drie uur later dan gepland, werden we dan toch nog opgehaald door een taxi om dan eindelijk te vertrekken!
We reden naar het dorpje Atjoni, waar de weg ophoudt en je enkel per boot verder het binnenland in kan. Het houten bootje bracht ons naar Isadou, een Marrondorp gelegen op een eiland. We werden warm ontvangen door de inwoners van het dorp en kregen een heerlijke maaltijd! Vanwege de late aankomst, stapten we na de maaltijd op de boot om naar Jaw Jaw te varen. Jaw Jaw is een Marrondorp op het vasteland, waar we een dorpswandeling gingen maken. Ik was verbaasd over hoe de mensen hier nog leven, in houten hutjes, waar je ook niks meer hebt dan een houten hutje! De mensen leven nog van de landbouw, waarbij weinig in het dorp ontwikkelt is. De vrouwen lopen rond met gewikkelde doeken tot hun middel en een ontbloot bovenlijf, met een kind in doeken gebonden op de rug. De was en afwas wordt nog snel voor het donker door de vrouwen gewassen in de Suriname rivier, terwijl de kinderen zich wassen in de rivier. De Marroncultuur stamt af Afrika, waarbij het dorp ons ook echt een Afrikaans gevoel gaf! De Marroncultuur noemen ze ook wel "het best bewaarde stukje Afrika, buiten Afrika".
We vervolgden onze wandeling, waarbij er nog een aantal kinderen met grote glimlachen voorbij kwamen rennen en waarbij de mannen nog voetbalden op een veld aan de rand van het dorp. De sfeer was enorm toegankelijk en het was heerlijk om er even rond te lopen.

Na het eten was het tijd om de boot weer op te stappen om kaaimannen te spotten. Na slecht enkele minuten varen zagen we de eerste kraaloogjes al verschijnen! Voor we het wisten schoot de kaaiman alweer onder water en moesten we verder zoeken naar de volgende! Eindelijk hadden we er weer een gezien! Er lag er een te slapen aan de oever van de rivier, waardoor we die rustig konden bekijken en bewonderen. Op een gegeven moment had hij helaas door dat hij in de spotlight stond en ook deze kaaiman schoot direct het water in!

De volgende ochtend was het na het ontbijt tijd om een jungletocht te gaan maken in het prachtige boven Suriname gebied. We hebben weer een prachtige wandeling mogen maken met veel uitleg over de natuur. Het blijft bijzonder hoeveel verschillende soorten bomen door elkaar heen groeien en dat ze allemaal hun eigen werking hebben. Binnen de Marroncultuur geloven ze dat medicijnen je niet zullen genezen, maar slechts de kracht en de werking van de natuur. Zo kwamen we langs de verbandboom, waarvan de schors dusdanig flexibel is, dat het gebruikt kan worden als verband! Zo heb je bomen voor alles! Er was nog een boom waarvan je de schors kunt koken en het gekookte water als zwangere vrouw tijdens je bevalling kunt drinken, waardoor er weeën opgewekt worden en de bevalling sneller zal verlopen. Ongelofelijk hoeveel werking de natuur schijnt te hebben volgens hun cultuur!

Na de wandeling was het tijd om terug te varen naar Isadou, onze spullen te pakken, te lunchen en terug te varen naar Atjoni. We hebben enorm genoten van de trip die ons een prachtig beeld gaf over hun cultuur! Alle verhalen van hun cultuur werden verteld, hun bijgeloven, hun geloof in de werking van de natuur en nog veel meer! Je blijft verbaasd als je hun manier van leven en wonen ziet, maar hun glimlach maakt dat meteen goed! Ze lijken zo puur gelukkig, prachtig om te zien! Tijd om terug te gaan naar de drukke stad Paramaribo. Wat een fantastische trip was dit weer!

Liefs uit SU

WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.02 (2) WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.02 (3) WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.01 (3) WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.01 (2) WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.01 WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.02 (5) WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.02 (1) WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.02 WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.01 (4) WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.01 (1) WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.02 (4) WhatsApp Image 2019-04-30 at 02.02.01 (5)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pieter van Buijtenen:
    1 mei 2019
    Nou, nou, wat een avonturen. Je zult het straks thuis wel erg saai vinden.....
    Groet,
    Pieter.
  2. Pascale:
    1 mei 2019
    Gaaf hoor al die trips. Nu nog ff chillen voordat je weer naar huis komt. Tot snel dikke x