Nickerie en Bigi Pan

1 maart 2019 - Bigi Pan, Suriname

We hadden dit weekend een heerlijk lang weekend, omdat het maandag een feestdag was! Daar moesten we natuurlijk heerlijk gebruik van maken, dus we gingen zaterdag richting Nickerie, een district in het westen van Suriname. Het district ligt tegen de grens van Guyana. De stad die in het district ligt is de tweede stad van Suriname, maar enorm klein vergeleken Paramaribo! Met nog zes andere studenten, gingen met met z’n achten op pad! We begonnen met een busreis van bijna vijf uur richting het district, waar een van de andere studenten vorig jaar al stage had gelopen. Ze had veel geregeld voor ons, waaronder dat we fietsen zouden huren! Na een lange reis in de minivan, kwamen we aan bij een prachtig vakantiehuis! De buitenkant was echt prachtig en het beloofde enorm veel! Echter voel je hem al aankomen… de buitenkant was mooi… maar laten we nog maar niet beginnen over de binnenkant! Bij binnenkomst hing er een muffe lucht, maar verder zag het er best netjes uit! We hadden voor met z’n achten gereserveerd, maar toen we de bedden gingen tellen, waren er twee tweepersoonsbedden aanwezig! Hmm, dat zou wel erg krapjes worden! We vonden nog ergens een tweepersoonsmatras, wat we in de woonkamer konden leggen. Maar ja, nog twee personen te gaan! We vroegen om nog een matras, wat gelukkig geen probleem leek te zijn! We konden eindelijk gaan fietsen!

Het stadje had een knusse, toegankelijke sfeer, waar we ons meteen thuis voelde! Onderweg kwamen we veel plaatselijke bewoners tegen. Suriname kent verschillende bevolkingsgroepen, waarvan de Creolen, de Hindoestanen, Javanen, Chinezen, Europeanen en Moslims de grootste zijn. In het stadje leven er vooral Hindoestanen, wat te zien was aan hun tuinen. In de tuinen staan verschillende bamboepalen met gekleurde vlaggen, voornamelijk roze, paars, rood, geel en oranje. De kleuren vertellen veel over de cultuur van de Hindoestanen. Het is vooral een prachtig gezicht! Het type huizen verschilt enorm! Het ene huis is enorm luxe en heeft een enorme tuin die goed onderhouden is, terwijl er ook kleine houten huisjes tussen staan waarvan je bang bent dat het ter plekke in zal storten!

Na een heerlijke fietstocht door het mooie stadje, zijn we heerlijk uit eten geweest bij een Chinees! We hebben vooral genoten van de Bakabana, een typisch Surinaams gerecht! Het is een speciaal soort banaan, omhult in een krokante laagje, die gefrituurd is! In de meeste restaurants krijg je er een soort van pindasaus overheen, wat verrassend lekker is! Bij terugkomst in het huisje, besloten we de bedden maar eens op te gaan maken voordat we de deur weer uit zouden gaan voor wat drankjes. Helaas kwamen we tot de ontdekking dat er amper hoeslakens, dekens en kussens waren… en er ook nog een vlekken zaten in degene die er wel waren! Gadverdamme! Na het controleren van de lakens, begon de zoektocht naar creatieve oplossingen al snel! Lara en ik hebben een kussen van de bank gepakt en daar een handdoek om gewikkeld als kussen. We sliepen onder kleden van buiten, terwijl een andere student maar het tafelkleed had gepakt als deken! Uiteindelijk konden we er nog wel om lachen, maar ideaal slapen deed het absoluut niet!

We gingen bij een lounge nog heerlijk wat drinken. Het was ontzettend leuk ingedeeld! De lounge was gemaakt van bamboe en stond van de grond af door bamboepalen. Boven hadden ze enorm veel sfeerverlichting in allerlei verschillende kleuren en alle meubels waren van bamboe gemaakt met daarop gekleurde kussens. Het was enorm warm en sfeervol! Hier konden we wel lekker even proosten!

We hadden helaas enorm beroerd geslapen! Niet alleen door het bed… maar ze waren ook even vergeten te vertellen dat er een nachtclub naast ons huis zat die tot in de vroege uurtjes doorging! Maar het was eindelijk zo ver! We konden bijna vertrekken naar Bigi Pan! Bigi Pan is de grootste lagune van Nickerie, waar enorm veel diersoorten te vinden zijn! We sliepen op houten lodges, die voor Surinaamse begrippen vrij luxe waren! De ideale plek om te relaxen dus! Om er te komen hebben we eerst 8,5 kilometer gevaren door de mangrove, waar we enorm veel vogelsoorten hebben gezien! Er leek geen einde aan te komen, zo prachtig! Uiteindelijk kwamen we de enorme lagune op, wat ons direct de monden open deed vallen! Het was fantastisch groot! Er vlogen nog verschillende vogels over, de flamingo’s stonden in de verte al aan de horizon en we vaarden op een prachtige houten lodge af! Bij aankomst kregen we nog even wat tijd om te genieten van het relaxen op de lodge, maar het was al snel tijd voor het spotten van de trekvogels. Een speciaal soort vogel hier is de rode ibis, die knalrood van kleur zijn! Prachtig om de lucht rood te zien kleuren van deze bijzondere vogels. Vanaf de boot konden we genieten van een schitterende zonsondergang, wat betekende dat het bijna tijd was voor de slangentocht! Na een hapje gegeten te hebben, stapten we de boot weer op, op weg naar de slangen! We gingen ergens in de mangrove in het pikkendonker aan land, waar we de mogelijkheid kregen om zo’n glibberige slang vast te houden. Er werd nog even snel bij verteld dat ze vaak bijten, maar dat we ons vooral geen zorgen moesten maken, ze zijn niet giftig, dus het zou hooguit een paar dagen pijn doen! Nou, super fijne gedachte! Maar voor ik het wist, had ik toch de slang al in mijn handen! Heel bijzonder, zo in het wild! Al hoop je toch stiekem wel, dat hij zijn mooie tandjes maar even bij zich houdt!

We hebben heerlijk geslapen in heerlijke bedjes! Wat een verschil met de nacht ervoor! We waren wel bijna 30 muggenbulten rijker, maar dat maakte helemaal niks uit! Wanneer we vanuit ons kamertje door de deur heen liepen, kwamen we op een soort terrasje uit met twee ligbedden die prachtig uitzicht boden over de lagune! We hadden verder nog een aantal hangmatten, waarin we de zon op konden zien komen, erg vervelend allemaal hihi!

Na een heerlijke ontbijtje was het eindelijk zo ver, we gingen naar de flamingo’s varen! Ik kon echt niet wachten! We konden erg dichtbij komen en de flamingo’s straalden met hun prachtige roze kleur! Er liepen ook een aantal grijze tussen, waarvan onze gids vertelde dat dat de jongen waren, die hadden nog niet genoeg garnalen gegeten om roze te worden! Het was erg mooi om ze door zo’n grote lagune heen te zien lopen in zulke grote aantallen, heerlijk in het wild! Het waren een paar honderd flamingo’s die de horizon vulde, echt prachtig! Op de terugweg kregen we nog een heerlijk modderbadje! Nou ja, heerlijk… het stonk enorm! Alles voor een mooi huidje dan maar haha?!

Na al het genieten was het dan toch echt tijd om terug te varen richting de minivan die ons weer naar Paramaribo zou brengen. We konden met een heerlijke voldaan gevoel en een gevulde camera richting huis! Wat hebben we genoten dit weekend!

Liefs vanuit Suriname

WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.44.59WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.01 (3)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.01 (1)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.00 (3)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.00 (1)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.00 (8)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.00 (1)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.00WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.01 (5)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.01WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.01 (6)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.01 (4)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.01 (2)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.01 (7)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.00 (7)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.00 (5)WhatsApp Image 2019-02-28 at 22.46.00 (4)

1. Marieke:
    1 maart 2019
    Wat heb je al veel gezien en beleefd in die korte tijd. De glanzende sterretjes in het strand, de grote schildpad met haar eieren, de slangenarmband in het donker, zo spannend! Bedankt voor de mooie verhalen xxx
  2. Lenie:
    2 maart 2019
    Weer een heel mooi beelden verhaal Mila.Met veel plezier gelezen!!Je krijgt met dit verblijf in Suriname goed de gelegenheid om het land te verkennen. Ik vind je trouwens heel dapper om die slang om je pols te hebben! Brrrr.... ik griezel van slangen. XXX
  3. Lenie:
    2 maart 2019
    Geweldige ervaring. Mooi verhaal; mooie foto's. Dank.
    Groet,
    Pieter.
    N.B. Ik heb je al over allerlei vogels gehoord maar ik mis de kolibrie. Zijn die er nog wel?