Laatste dagjes weg

5 mei 2019 - Paramaribo, Suriname

De laatste dagen zijn in zicht, waarmee we nog de laatste dingen hebben ondernomen om onze tijd hier met een goed gevoel af te kunnen sluiten. Ik zal meteen begonnen met een hoogtepunt van deze dagen! We hadden met een gids afgesproken na stage om iets enorm bijzonders te gaan doen! We kwamen aan bij zijn huis en mochten meteen doorlopen naar de tuin. We keken eens goed naar de bank die er stond en daar zat hij dan! Een babyluiaard! Wat een schatje was dat zeg! Nog geen jaar oud, nog klein en zo ontzettend schattig! We mochten hem allemaal even knuffelen, wat heel erg bijzonder voelde! Hij klampte zich vast aan ons, legde zijn hoofdje neer en keek vredig om zich heen. Al knuffelend viel hij op een gegeven moment heel voorzichtig in slaap terwijl hij zich vast bleef houden aan mij. Het was zo aandoenlijk om te zien! Mijn hart was echt gestolen, zo schattig!

Op een heerlijke zondagochtend vertrokken we met de taxi naar Peperpot, een oude plantage waar inmiddels een natuurpark van gemaakt is. Het natuurgebied bestaat uit 818.89 hectare, waarbij ze als doel hebben om de natuur te behouden, de biodiversiteit en het culturele erfgoed in tact te houden op een georganiseerde en duurzame wijze. In 1702 zijn ze begonnen met het verbouwen van cacao en in 1720 met het verbouwen van koffie. Op de plantage zijn nog steeds cacao- en koffiebomen zichtbaar. Het was een heerlijke wandeling over Peperpot, waarbij je dwars door de natuur heen loopt en veel dieren kunt spotten. We hebben vooral veel doodskopaapjes gezien, maar ook onder andere verschillende soorten vlinders. Het was heerlijk om op de zondagochtend even heerlijke rond te wandelen door de natuur in alle rust, net buiten de stad!

Om meer plantages te zien, zijn we ook naar Frederiksdorp geweest. Met een bootje vertrokken vanaf Leonsberg, waarbij we na ruim een uur varen aankwamen bij de plantage. De plantage was mooi intact gehouden, waarbij zelfs oude huizen er nog stonden. We kregen tijdens de rondleiding bij verschillende huizen te horen wie er vroeger in woonden, van de artsen tot de koks tot de eigenaren van de plantage. Ook de oude isolatiecellen waren nog in tact gehouden, waarbij we een duidelijk beeld kregen van de ellende die zich in die tijd afspeelde.

Nu onze stage is afgelopen en we de laatste dagen vrij zijn, is het tijd om eens lekker rustig aan te doen en heerlijk te genieten van alle rust hier! In ons laatste weekend zijn we een dagje naar de Colakreek geweest, een kreek maar daaraan een strandje. Hier konden we heerlijk nog even bijkomen van alle indrukken die we eigenlijk op hebben gedaan de afgelopen drie maanden. Op zulke momenten komt ineens het besef hoe gaaf het is wat je allemaal mee hebt gehad en dat je nog steeds ruim 7500 km van huis af bent. De tijd lijkt soms zo snel te gaan! Ineens ga je de herinneringen die je hier hebt gemaakt intenser beleven, waarbij het heerlijk is om dat nog te doen in het land waarin je de herinneringen gemaakt hebt!

Uiteraard is het na zo’n lange tijd ook eens tijd om de laatste inkopen te doen voor vertrek, waarbij we een bezoek hebben gebracht aan de centrale markt. De centrale markt is een gigantische open loods, waar allerlei verschillende soorten kramen door elkaar staan. Ze verkopen armbandjes tot groenten tot olie tot kruiden, alles is te vinden! Zelfs de gekste dingen kan je vinden, waarbij tussen alle kraampjes nog een kledingmaker zit en de auto’s nog tussen de laatste kraampjes aan de buitenkant doorrijden. Het was druk en chaotisch, maar toch is iedereen ook heel rustig alle inkopen aan het doen en alle spullen aan het verkopen. Voor je het weet zijn alle kraampjes al leeg, want het gaat gigantisch snel!

Om de ervaringen compleet te maken, wilde we graag ervaren hoe het is om hier naar een bioscoop te gaan. We gingen naar een comedy film, waarbij we al verhalen hadden gehoord over hoe uitbundig de Surinamers hier kunnen lachen! Het voldeed echt aan alle verwachten en verhalen die we gehoord hadden! De Surinamers lachen hier enorm uitbundig waar de Nederlands zich wat inhouden en even grinniken. Het was hilarisch! Als je al niet moest lachen om de humor van de film, moest je wel lachen om al die uitbundige geluiden die je in de zaal hoorde! Heerlijk om iedereen zo te horen genieten!

Liefs uit SU

WhatsApp Image 2019-05-05 at 22.00.49 WhatsApp Image 2019-05-05 at 21.34.15 (2) WhatsApp Image 2019-05-05 at 21.34.15 (4)WhatsApp Image 2019-05-05 at 21.34.15 (5)WhatsApp Image 2019-05-05 at 21.34.15 (3)WhatsApp Image 2019-05-05 at 21.34.15WhatsApp Image 2019-05-05 at 21.34.15 (1)

1. Pieter van Buijtenen:
    6 mei 2019
    Goed hoor Mila. Je verwoordt alles heel mooi. Dank voor al je nieuwsbrieven.
    Volgende week een hele goede reis!
    Pieter. x.