De meest speciale week

30 maart 2019 - Paramaribo, Suriname

Precies twee weken voor mijn meest speciale week, werd ik geskypt vanuit Nederland. Met de grootste glimlach zaten mijn moeder en oma naar de camera te kijken, met een Surinaams toeristenvisum in hun hand! Ze vertelden dat ze met twee weken al voor de deur zouden staan, jeetje wat onverwachts! Alle voorbereidingen gingen beginnen! We moesten trips gaan plannen, onze agenda’s stroomden langzaam vol omdat ik ze alles van dit prachtige land wilde laten zien! Tot de dag waarop op ze aankwamen, kon ik niet geloven dat ze echt zouden komen!

Maandag was het eindelijk zover! Ik kreeg berichtjes over dat ze gingen boarden, ze kwamen nu echt deze kant op! Oma had uiteraard de aller grootste koffer om mee te nemen voor een week en de koffer van mam was gevuld met alles wat ik nog nodig had hier! Maandag laat in de avonden kwamen ze pas aan, dus dinsdag na stage kon ik ze eindelijk in hun armen vliegen. De taxi kwam die middag aanrijden en toen pas drong het tot me door dat ze hier dan nu echt waren! We zijn die middag begonnen met bijpraten en zijn de rest van de week niet meer opgehouden!

Woensdag zijn ze samen op trip geweest om zeeschildpadden te zien op Braamspunt. Ze hebben een fantastische avond gehad, een schildpad gezien en genoten van hoe bijzonder indrukwekkend ze zijn! Donderdag was het tijd om naar de Warappakreek te gaan. Bij de Warappakreek vaar je langs allerlei oude plantages uit de slaventijd. We kregen hierbij veel uitleg en verhalen over hoe erg de slaventijd toen is geweest. Veel dingen weet je al, maar de verhalen op de plek waar het heeft plaatsgevonden maakt het bijna tastbaar! De tour was gevuld met veel natuur, cultuur en historie. De kreek waar was ruim 9 km lang, vol plantages, die vervolgens uitmondde in de Atlantische oceaan. Ruim 9 km aan plantages waar slavernij heeft plaatsgevonden… je kan er bijna niet bij! De plantages waren vooral koffie-, katoen en suikerplantages. Na het varen stopte we bij plantage Leiendaal. Een plantage die weer helemaal opgeknapt is en waar nog steeds allerlei soorten kruiden worden verbouwd. Na een rondleiding over de plantage, gingen we naar het museum die op de plantage gebouwd is. In het museum waren allerlei spullen uit die tijd te zien, waarbij onze gids verhalen vertelde over waar het allemaal voor gebruikt werd. Het was alweer tijd om terug te varen!

Vrijdag heb ik ze rondgeleid door het ziekenhuis, zodat ze een beter beeld zouden krijgen over waar ik werk deze maanden. Ze vonden het indrukwekkend om te zien! Zaterdag hebben we onze fantastische trip naar Brownsberg gedaan! Wat hebben we toch ontzettend genoten van die speciale dag! Met drie generaties gingen we gewoon de berg beklimmen! In mijn andere blog zal ik uitgebreid over onze trip vertellen!

Zondag was het tijd voor de culturele tour over de markten van Paramaribo, waarbij we lang vijf markten gingen en als laatste nog naar Paramaribo Zoo gingen. Voor onze eersten markt gingen we naar de vogeltjesmarkt. Hier worden wedstrijden gehouden met welke vogel de meeste klanken slaat in 15 minuten. Vrijwel alleen mannen hebben een vogel, die de vogels voor een groot bedrag kopen, ze trainen en vervolgens mee laten doen aan deze wedstrijden. Bij zo’n wedstrijd komen zelfs twee scheidsrechters te pas en de bezoekers moeten achter een lijn blijven staan om de vogels niet af te leiden. Er worden veel verschillende rondes gehouden, net zolang totdat het tijd is voor de grote finale! Het blijft een gek gezicht om op een veld alleen maar kooitjes met vogeltjes te zien staan en overal gezang vandaan te horen!

Nadat de winnaar bekend was, was het tijd voor de oude Chinese markt. We kwamen aan bij een gigantisch drukke markt, waar echt de gekste dingen werden verkocht! Niet alleen verse groenten en sushi werd er verkocht, maar ook haaienvinnen en eenden! Het was een gek gezicht hoe alles door elkaar lag en hoe hard alles leeg liep op de markt. Onze gids vertelde dat je altijd vroeg moet zijn, want om 10 uur in de ochtend is vrijwel alles al verkocht! Met genoeg verse groenten op zak, was het tijd om naar de moderne Chinese markt te gaan. Deze markt was vooral gericht op kruiden, medicijnen, verse groenten en Chinese lekkernijen. Het was een wereld van verschil met de andere markt! Vooral de plek waar je medicijnen kon kopen was net een enorm oude apotheek, met houten bakjes waar de medicijnen in zaten. De kruiden op de markt waren overal te ruiken, net zoals de lekkernijen. Alles werd heerlijk vers bereid en ook op deze markt was het heerlijk druk!

Het was tijd om naar de Javaanse markt te gaan, waar we ontzettend veel bijzondere soorten groenten en fruit hebben gezien. We mochten ook een aantal dingen proeven en ook op deze markt hing een heerlijke sfeer. Onder een overkapping stond een Surinaams bandje op te treden, terwijl het leven op de markt rustig verder ging. Na de Javaanse markt hebben we de Orchideeënmarkt nog gezocht, waarna we doorreden naar de dierentuin. De dierentuin was echt aandoenlijk om te zien. De meeste dieren zagen er goed uit en de hokken waren minder klein dan ik had verwacht! We liepen een rondje en zagen van allerlei soorten dieren! Altijd gek om te zien hoe ze een dierentuin in een ander land inrichten en welke dieren ze hebben. Na onder andere ara’s, alligators, slangen, struisvogels en apen te hebben gezien, wilde we nog een keertje langs de jaguars! Wat een prachtige beesten zijn dat toch! Een van de jaguars liep te ijsberen door zijn kooi, waarbij Lara en ik steeds foto’s probeerden te maken als hij dicht bij het hek kwam. Het geklik van mijn camera kon hij helaas niet zo waarderen, dus voor we het wisten hoorden we een enorme grom, zagen we een aanloop en vloog hij ongeveer het hek in! Het was tijd om te gaan haha!

Maandag zijn oma en mam nog naar de plantage Peperpot geweest, waar ze enorm hebben genoten! Helaas was het alweer tijd dat ze naar huis gingen! We hebben na stage nog even iets met ze gedronken, maar voor we uitgekletst waren, stond de minivan alweer op ze te wachten om ze naar het vliegveld te brengen. Wat was het toch speciaal deze week dat ze langs zijn gekomen! We hebben enorm genoten! Tot op Schiphol!

Liefs uit SU

WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.15.28 (2)WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.15.28 (3)WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.04.33 (2)WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.04.32 (3)WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.04.33 (4)WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.04.33 (3)WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.04.33WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.04.32 (4)WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.04.33 (1)WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.04.32 (2)WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.04.32WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.04.32 (1)WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.15.28WhatsApp Image 2019-03-30 at 12.15.28 (1)

1. Pieter van Buijtenen:
    31 maart 2019
    Geweldig verslag, Mila. Chapeau.
    Na die plantages moet je echt nog naar Fort Zeelandia.
    Mooie foto's. Dank.
    Groet,
    Pieter, x.
  2. Mila van Buijtenen:
    1 april 2019
    Lieve opa,
    Fort Zeelandia gaan we zeker nog bekijken! Die bewaren we voor in het regenseizoen ;)
    Leuk om te lezen dat je met zoveel genot mijn blogs steeds leest.
    Veel liefs X